Μέσω των πράσινων δημόσιων συμβάσεων, οι αγοραστές του δημοσίου μπορούν να χρησιμοποιήσουν την αγοραστική τους δύναμη για να επιλέξουν αγαθά, υπηρεσίες και έργα με χαμηλότερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα, συμβάλλοντας επίσης στους στόχους βιωσιμότητας σε διεθνές, εθνικό και τοπικό επίπεδο.
Οι πράσινες δημόσιες συμβάσεις μπορούν να αποτελέσουν σημαντική κινητήρια δύναμη για την καινοτομία, παρέχοντας στη βιομηχανία κίνητρα για την ανάπτυξη πράσινων προϊόντων και υπηρεσιών. Μπορεί επίσης να αποτελέσει πηγή σημαντικής εξοικονόμησης πόρων για τους αγοραστές, καθώς λαμβάνουν υπόψη όχι μόνο την άμεση τιμή αγοράς αλλά το κόστος ολόκληρου του κύκλου ζωής ενός προϊόντος. Για παράδειγμα, η αγορά ενεργειακά αποδοτικών προϊόντων ή προϊόντων εξοικονόμησης νερού συμβάλλει στη σημαντική μείωση των λογαριασμών κοινής ωφέλειας.
Οι αγοραστές του δημοσίου μπορούν να διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο στη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου και στη μετάβαση προς μια πιο κυκλική οικονομία. Οι πράσινες δημόσιες συμβάσεις μπορούν να έχουν καθοριστική συμβολή στην επίτευξη αυτών των στόχων.
1. Τι προνοεί η Νομοθεσία περί Δημοσίων Συμβάσεων;
Οι βασικοί μηχανισμοί που περιλαμβάνονται στον Ν.73(Ι)/2016 σε σχέση με τις Πράσινες Υπεύθυνες Δημόσιες Συμβάσεις αναλύονται πιο κάτω.
Ενσωμάτωση προνοιών στα έγγραφα διαγωνισμών
Οι προαιρετικές περιβαλλοντικές, κοινωνικές και εργατικές απαιτήσεις μπορούν να περιληφθούν στα έγγραφα διαγωνισμών είτε ως υποχρέωση είτε ως πριμοδότηση.
Συνεπώς, μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε διάφορα στάδια
- Ως κριτήρια επιλογής,
- Κατά την εφαρμογή των λόγων αποκλεισμού,
- Κατά την αξιολόγηση / ανάθεση της σύμβασης,
- Κατά την εφαρμογή την προνοιών για ασυνήθιστά χαμηλές προσφορές,
- Κατά την εκτέλεση της σύμβασης.
Πέραν των πιο πάνω, τονίζεται ότι είναι εξαιρετικά σημαντικό τόσο για τις Αναθέτουσες Αρχές όσο και για τους Οικονομικούς Φορείς, να διεξάγονται Προκαταρκτικές Διαβουλεύσεις με την Αγορά (ΠΔΑ) αφού οι ΠΔΑ είναι ιδιαίτερα χρήσιμο εργαλείο ειδικά για εξειδικευμένα θέματα όπως οι Πράσινες Αγορές αφού δίνει τη δυνατότητα να μετρηθεί και η ωριμότητα της αγοράς αλλά και να προετοιμαστεί η αγορά για το μέλλον.
-
Προκαταρκτικές διαβουλεύσεις με την αγορά – Άρθρο 37
Πριν την έναρξη μιας διαδικασίας σύναψης σύμβασης, οι Αναθέτουσες Αρχές μπορούν να διεξάγουν διαβουλεύσεις με την αγορά, προκειμένου να προετοιμάσουν τη διαδικασία σύναψης σύμβασης και να ενημερώσουν τους οικονομικούς φορείς για τα σχέδια και τις απαιτήσεις όσον αφορά τη σύμβαση.
Οι Αναθέτουσες Αρχές μπορούν να ζητούν ή να δέχονται συμβουλές από ανεξάρτητους εμπειρογνώμονες, αρχές, οργανωμένα σύνολα ή οικονομικούς φορείς. Οι εν λόγω συμβουλές μπορούν να χρησιμοποιούνται για το σχεδιασμό και τη διεξαγωγή της διαδικασίας, εφόσον δεν έχουν ως αποτέλεσμα τη στρέβλωση του ανταγωνισμού και την παραβίαση των αρχών της ίσης μεταχείρισης, διαφάνειας και της αποφυγής των διακρίσεων.
-
Πράσινες Δημόσιες Συμβάσεις και Κριτήρια Επιλογής
Πρότυπα διασφάλισης ποιότητας και περιβαλλοντικής διαχείρισης - Άρθρο 62
Οι ΑΑ ζητούν την προσκόμιση πιστοποιητικών τα οποία εκδίδονται από ανεξάρτητες αρχές, που να επιβεβαιώνουν ότι οι ΟΦ συμμορφώνονται με συγκεκριμένα συστήματα ή πρότυπα όσον αφορά την περιβαλλοντική διαχείριση
- Οι ΑΑ παραπέμπουν στο κοινοτικό σύστημα οικολογικής διαχείρισης και ελέγχου (EMAS – Eco-Management and Audit Scheme) της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή σε άλλα πρότυπα. Τα πιστοποιητικά EMAS μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως αποδεικτικό μέσο για την τεχνική ικανότητα σε ότι αφορά την εκτέλεση μέτρων περιβαλλοντικής συνείδησης
- Οι ΑΑ αναγνωρίζουν ισοδύναμα πιστοποιητικά από οργανισμούς που εδρεύουν σε άλλα Κράτη Μέλη
- Πιστοποιητικά τα οποία αποδεικνύουν ισοδυναμία με τα πιστοποιητικά βάσει του προτύπου θα πρέπει να γίνονται αποδεκτά – Ο ΟΦ πρέπει να αποδείξει την ισοδυναμία
-
Πράσινες Δημόσιες Συμβάσεις και Λόγοι Αποκλεισμού
Οι ΑΑ μπορούν να αποκλείουν από τη συμμετοχή σε διαδικασία σύναψης σύμβασης οποιονδήποτε οικονομικό φορέα:
- Ο οποίος δεν τηρεί τις ισχύουσες υποχρεώσεις του στους τομείς του περιβαλλοντικού, κοινωνικού και εργατικού δικαίου, που έχουν θεσπισθεί με το ενωσιακό δίκαιο, το εθνικό δίκαιο, συλλογικές συμβάσεις ή διεθνείς διατάξεις περιβαλλοντικού, κοινωνικού και εργατικού δικαίου, οι οποίες απαριθμούνται στο Παράρτημα Χ – Άρθρο 4 (3).
- Ο οποίος συνήψε συμφωνίες με άλλους οικονομικούς φορείς με στόχο τη στρέβλωση του ανταγωνισμού – Άρθρο 57 (4) (δ)
- Για παραβίαση πνευματικών και περιουσιακών δικαιωμάτων.
Η διάπραξη σημαντικού επαγγελματικού παραπτώματος θέτει εν αμφιβόλω την ακεραιότητα του ΟΦ και τον καθιστά ακατάλληλο για ανάθεση δημόσιας σύμβασης ανεξαρτήτως αν έχει τις τεχνικές και επαγγελματικές ικανότητες να εκτελέσει την σύμβαση
-
Πράσινες Δημόσιες Συμβάσεις και Τεχνικές Προδιαγραφές – Άρθρο 39
Οι Αναθέτουσες Αρχές μπορούν να ζητήσουν τα έργα, προμήθειες ή υπηρεσίες που θα αγοραστούν να έχουν συγκεκριμένα περιβαλλοντικά, κοινωνικά ή άλλα χαρακτηριστικά
Οι τεχνικές προδιαγραφές μπορούν να αναφέρονται στην ειδική διαδικασία ή μέθοδο παραγωγής ή παροχής των ζητούμενων έργων, προμηθειών ή υπηρεσιών ή σε ειδική διαδικασία άλλου σταδίου του κύκλου ζωής τους εφόσον συνδέονται με το αντικείμενο της σύμβασης και βρίσκονται σε αναλογία με την αξία και τους στόχους της.
Για συμβάσεις που προορίζονται για χρήση από φυσικά πρόσωπα, οι τεχνικές προδιαγραφές καταρτίζονται με τρόπο ώστε να λαμβάνουν υπόψη τα κριτήρια προσβασιμότητας για άτομα με αναπηρίες ή τον σχεδιασμό για όλους τους χρήστες. Εφόσον υπάρχουν πρότυπα προσβασιμότητας θα πρέπει να γίνεται παραπομπή σε αυτά.
Οι τεχνικές προδιαγραφές διατυπώνονται ως επιδόσεις ή λειτουργικές απαιτήσεις, συμπεριλαμβανομένων των περιβαλλοντικών χαρακτηριστικών ή με παραπομπή σε τεχνικές προδιαγραφές βάσει προτύπων, ή συνδυασμό αυτών.
Οι τεχνικές προδιαγραφές διατυπώνονται με ένα από τους ακόλουθους τρόπους:
- Ως επιδόσεις ή λειτουργικές απαιτήσεις, συμπεριλαμβανομένων των περιβαλλοντικών χαρακτηριστικών,
υπό την προϋπόθεση ότι οι παράμετροι είναι επαρκώς ακριβείς ώστε να επιτρέπουν στους προσφέροντες να προσδιορίζουν το αντικείμενο της σύμβασης και στις αναθέτουσες αρχές να αναθέτουν τη σύμβαση
- με παραπομπή σε τεχνικές προδιαγραφές βάσει προτύπων
- Συνδυασμό των πιο πάνω
Σημειώνεται ότι η χρήση απαιτήσεων επίδοσης παρέχει στην αγορά τη δυνατότητα για καινοτομία.
-
Πράσινες Δημόσιες Συμβάσεις και Σήματα (Labels), εκθέσεις δοκιμών, πιστοποίηση – Άρθρα 40 και 41
Οι Αναθέτουσες Αρχές μπορούν να απαιτούν συγκεκριμένο σήμα (π.χ. ECOLABELS) ως αποδεικτικό της συμμόρφωσης προς τα απαιτούμενα χαρακτηριστικά, εφόσον πληρούνται όλες οι προϋποθέσεις που καθορίζονται στο νόμο.
Η Αναθέτουσα Αρχή αποδέχεται παρόμοια σήματα (π.χ. Nordic swan vs Blue angel) ή άλλα αποδεικτικά μέσα που πληρούν τις απαιτήσεις του σήματος.
Οι Αναθέτουσες Αρχές μπορούν να απαιτούν από τους οικονομικούς φορείς να προσκομίζουν έκθεση δοκιμών ή πιστοποιητικό που έχει εκδοθεί από οργανισμό αξιολόγησης της συμμόρφωσης ως αποδεικτικό μέσο συμμόρφωσης με απαιτήσεις ή κριτήρια που αναφέρονται στις τεχνικές προδιαγραφές, τα κριτήρια ανάθεσης ή τις προϋποθέσεις εκτέλεσης της σύμβασης. Γίνονται δεκτά και άλλα κατάλληλα αποδεικτικά μέσα, π.χ. τεχνικός φάκελος κατασκευαστή.
-
Πράσινες Δημόσιες Συμβάσεις και Κριτήρια Ανάθεσης – Άρθρο 67
Βάσει της Νομοθεσίας, το κριτήριο ανάθεσης είναι η ‘πλέον συμφέρουσα από οικονομική άποψη προσφορά’ η οποία μπορεί να καθοριστεί βάσει
Α. Τιμής,
Β. Κόστους, όπως η κοστολόγηση του κύκλου ζωής, και
Γ. Βέλτιστης σχέσης τιμής-ποιότητας
Τονίζεται ότι βάσει του άρθρου 67 (3) «Οι αναθέτουσες αρχές δεν δύνανται να χρησιμοποιούν την τιμή ή το κόστος ως μοναδικό κριτήριο ανάθεσης των δημοσίων συμβάσεων υπηρεσιών, εκτός αν συντρέχουν αιτιολογημένοι λόγοι τους οποίους λαμβάνει υπόψη η αναθέτουσα αρχή για την κατάρτιση των εγγράφων της διαδικασίας σύναψης της σύμβασης.»
Η κοστολόγηση του Κύκλου ζωής (Άρθρο 68) περιλαμβάνει:
- Κόστος που βαρύνει την Αναθέτουσα Αρχή ή άλλους χρήστες, όπως το κόστος απόκτησης, χρήσης, συντήρησης, και διάθεσης κατά το τέλος του κύκλου ζωής (όπως το κόστος της συλλογής και της ανακύκλωσης), καθώς και
- Το κόστος που οφείλεται σε περιβαλλοντικές εξωτερικές παρενέργειες που συνδέονται με το προϊόν, την υπηρεσία ή τα έργα στη διάρκεια του κύκλου ζωής, εφόσον η χρηματική αξία του μπορεί να προσδιοριστεί και να επαληθευτεί, όπως το κόστος των εκπομπών ρύπων.
Στα έγγραφα διαγωνισμού καθορίζονται τα δεδομένα που πρέπει να υποβάλουν οι προσφέροντες και η μέθοδος που θα χρησιμοποιηθεί για την κοστολόγηση του κύκλου ζωής.
Η μέθοδος για την αξιολόγηση του κόστους που οφείλεται σε περιβαλλοντικές εξωτερικές παρενέργειες πρέπει:
- να βασίζεται σε κριτήρια που μπορούν να επαληθευτούν με αντικειμενικό τρόπο και δεν εισάγουν διακρίσεις, και
- να είναι προσιτή σε όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη, και
- Τα απαιτούμενα δεδομένα να μπορούν να παρασχεθούν με εύλογες προσπάθειες από τους οικονομικούς φορείς.
Στις περιπτώσεις όπου με νομοθετική πράξη της Ευρωπαϊκής Ένωσης έχει καταστεί υποχρεωτική μια κοινή μέθοδος υπολογισμού του κόστους του κύκλου ζωής, η εν λόγω κοινή μέθοδος εφαρμόζεται για την αξιολόγηση του κόστους κύκλου ζωής.
Για περισσότερες λεπτομέρειες, παρακαλούμε όπως ανατρέξετε στην ενότητα «Εργαλεία υπολογισμού και Οδηγοί για Κοστολόγηση του κύκλου ζωής».
Βέλτιστη σχέση τιμής-ποιότητας – Άρθρο 67
H βέλτιστη σχέση τιμής-ποιότητας, εκτιμάται βάσει κριτηρίων τα οποία μπορούν να λαμβάνουν υπόψη ποιοτικές, περιβαλλοντικές και/ή κοινωνικές πτυχές, που συνδέονται με το αντικείμενο της σύμβασης και οι οποίες πρέπει να μπορούν να ελεγχθούν ώστε να διασφαλίζονται όφελος καθώς και ίση μεταχείριση των Οικονομικών Φορέων.
Στα κριτήρια αυτά μπορούν να περιλαμβάνονται ιδίως:
- ποιότητα, περιλαμβανομένης της τεχνικής αξίας, τα αισθητικά και λειτουργικά χαρακτηριστικά, η προσβασιμότητα, ο σχεδιασμός για όλους τους χρήστες, τα κοινωνικά, περιβαλλοντικά και καινοτόμα χαρακτηριστικά, η εμπορία και οι σχετικοί όροι
- οργάνωση, τα προσόντα και η πείρα του προσωπικού στο οποίο ανατίθεται η εκτέλεση της σύμβασης, σε περίπτωση που η ποιότητα του απασχολούμενου προσωπικού μπορεί να έχει σημαντική επίδραση στο επίπεδο εκτέλεσης της σύμβασης
- η εξυπηρέτηση μετά την πώληση και η τεχνική υποστήριξη, οι όροι παράδοσης, όπως η ημερομηνία παράδοσης, η διαδικασία, ή η περίοδος αποπεράτωσης
Σημειώνεται ότι επιτρέπεται ο ανταγωνισμός μόνο βάσει ποιοτικών κριτηρίων όπου το στοιχείο του κόστους λαμβάνει τη μορφή σταθερής τιμής ή κόστους.
-
Πράσινες Δημόσιες Συμβάσεις και Όροι Εκτέλεσης της σύμβασης – Άρθρο 70
Οι Αναθέτουσες Αρχές δύνανται να επιβάλλουν ειδικούς όρους σχετικά με την εκτέλεση της σύμβασης, υπό την προϋπόθεση ότι συνδέονται με το αντικείμενο της σύμβασης και επισημαίνονται στην προκήρυξη διαγωνισμού ή στα έγγραφα της διαδικασίας σύναψης σύμβασης. Οι εν λόγω όροι μπορούν να περιλαμβάνουν οικονομικές, περιβαλλοντικές, κοινωνικές παραμέτρους ή παραμέτρους που αφορούν την καινοτομία και την απασχόληση.
2. Κριτήρια για Πράσινες Δημόσιες Συμβάσεις
Στόχος των κριτηρίων που έχουν ετοιμαστεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τις Πράσινες Δημόσιες Συμβάσεις είναι να διευκολύνουν τις δημόσιες αρχές κατά την αγορά προϊόντων, υπηρεσιών και έργων με μειωμένες περιβαλλοντικές επιπτώσεις.
Η χρήση των κριτηρίων είναι προαιρετική. Τα κριτήρια διατυπώνονται με τέτοιο τρόπο ώστε να είναι δυνατή, εφόσον κρίνεται σκόπιμο από την εκάστοτε αρχή, η (μερική ή ολική) ενσωμάτωσή τους στα έγγραφα διαγωνισμού, με ελάχιστη επεξεργασία. Συνιστάται στις Αναθέτουσες Αρχές, πριν προβούν στη δημοσίευση διαγωνισμού, να ελέγχουν ποια προϊόντα, υπηρεσίες και έργα προσφέρονται στην αγορά στην οποία δραστηριοποιούνται.
Οι ομάδες προϊόντων που καλύπτονται από τα πιο πάνω κριτήρια είναι τα ακόλουθα:
- Ηλεκτρονικοί υπολογιστές, οθόνες, έξυπνα τηλέφωνα, tablets,
- Data centres, server rooms and cloud services,
- Ηλεκτρισμός,
- Τομέας τροφίμων, υπηρεσίες τροφοδοσίας και μηχανήματα αυτόματης πώλησης,
- Εξοπλισμός απεικόνισης (imaging equipment), αναλώσιμα και υπηρεσίες εκτύπωσης,
- Υπηρεσίες καθαρισμού εσωτερικού χώρου,
- Έπιπλα,
- Τομέας σχεδιασμού, κατασκευής και της διαχείρισης κτιρίων γραφείων,
- Tομέας χρωμάτων, βερνικιών και υλικών οριζόντιας σήμανσης οδών,
- Συντήρηση δημόσιων χώρων,
- Τομέας σχεδιασμού, κατασκευής και συντήρησης οδών,
- Οδικός φωτισμό και φωτεινοί σηματοδότες,
- Τομέας οδικών μεταφορών,
- Προϊόντα και υπηρεσίες κλωστοϋφαντουργίας
Τα κριτήρια της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τις Πράσινες Δημόσιες Συμβάσεις περιλαμβάνουν δύο «επίπεδα» για κάθε ομάδα προϊόντων που αναφέρεται πιο πάνω:
- Τα στοιχειώδη κριτήρια έχουν καταρτιστεί για να διευκολύνεται η εφαρμογή της διαδικασίας των ΠΔΣ, επικεντρώνονται στους κύριους τομείς περιβαλλοντικών επιδόσεων ενός προϊόντος ή μιας υπηρεσίας και αποβλέπουν στην ελαχιστοποίηση του διοικητικού κόστους για τις επιχειρήσεις, και
- Τα αναλυτικά κριτήρια λαμβάνουν υπόψη περισσότερες πτυχές ή υψηλότερα επίπεδα περιβαλλοντικών επιδόσεων και μπορούν να χρησιμοποιούνται από αρχές που επιθυμούν να στηρίξουν περαιτέρω την επίτευξη των στόχων για το περιβάλλον και την καινοτομία.
Τα στοιχειώδη και αναλυτικά κριτήρια για κάθε ομάδα προϊόντων είναι διαθέσιμα στον πιο κάτω σύνδεσμο:
https://green-business.ec.europa.eu/green-public-procurement/gpp-criteria-and-requirements_en
Σημειώνεται ότι τα πιο πάνω κριτήρια είναι διαθέσιμα και στα ελληνικά (επιλέξετε “other languages” κάτω από κάθε κατηγορία προϊόντων).
Οι Αναθέτουσες Αρχές / Αναθέτοντες Φορείς θα πρέπει να επιλέγουν τα κριτήρια εκείνα (στοιχειώδη / αναλυτικά) τα οποία συνάδουν καλύτερα με τον αντικείμενο του διαγωνισμού τους, λαμβάνοντας πάντοτε υπόψη τα δεδομένα και την ετοιμότητα της αγοράς.
3. Εργαλεία υπολογισμού και Οδηγοί για Κοστολόγηση του κύκλου ζωής
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει ετοιμάσει εργαλεία υπολογισμού και οδηγούς για να βοηθήσει τους αγοραστές του δημοσίου να εφαρμόσουν την κοστολόγηση του κύκλου ζωής για τα προϊόντα που παρουσιάζονται στον πιο κάτω πίνακα
Α/Α | Είδος | ||
---|---|---|---|
1 | Το εργαλείο καλύπτει τα πιο κάτω:
Το εργαλείο δεν καλύπτει workstations ή μικρής κλίμακας servers. |
||
2 | Το εργαλείο καλύπτει εξοπλισμό απεικόνισης (imaging equipment) που προορίζεται για οικιακή ή/και επαγγελματική χρήση, και αφορά:
|
||
3 | Το εργαλείο καλύπτει φωτισμό εσωτερικού χώρου, όπως για παράδειγμα λάμπες, φωτιστικά και συσκευές ελέγχου που τοποθετούνται εντός κτιρίων. Ειδικός φωτισμός (φωτισμός κινδύνου, ιατρικός φωτισμός κλπ) δεν καλύπτεται παρόλο που κάποιες εισηγήσεις / πρακτικές θα μπορούσαν να τύχουν εφαρμογής. |
||
4 | Το εργαλείο καλύπτει οδικό φωτισμό καθώς και φωτεινούς σηματοδότες. Άλλα είδη εξωτερικού φωτισμού (π.χ. για χώρους στάθμευσης ή σήραγγες) δεν καλύπτονται παρόλο που κάποιες εισηγήσεις / πρακτικές θα μπορούσαν να τύχουν εφαρμογής. |
||
5 | Το εργαλείο καλύπτει μηχανήματα αυτόματης πώλησης vending machines) για τρόφιμα (σάντουιτς, φρούτα, σνακ) ή/και ποτά. |
Σε περίπτωση που υπάρχει η ανάγκη για δημιουργία εργαλείων κοστολόγησης του κύκλου ζωής για επιπρόσθετες κατηγορίες προϊόντων, παρακαλώ όπως αποστείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στο ppd@treasury.gov.cy, όπου θα περιγράφεται αναλυτικά η συχνότητα της ανάγκης, η προϋπολογιζόμενη δαπάνη καθώς και οποιαδήποτε άλλη πληροφορία κρίνετε χρήσιμο να μας κοινοποιήσετε.
Παραδείγματα καλών πρακτικών
Από τον Ιανουάριο του 2010, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προωθεί παραδείγματα καλών πρακτικών σχετικά με τις Πράσινες Δημόσιες Συμβάσεις για να καταδείξει πώς οι δημόσιες αρχές στην Ευρώπη έχουν «πρασινίσει» επιτυχώς μια δημόσια σύμβαση. Αυτές περιλαμβάνουν τη χρήση της κοστολόγησης κύκλου ζωής (LCC), τις αρχές της κυκλικής οικονομίας καθώς και προσεγγίσεις που ενθαρρύνουν τη βιώσιμη καινοτομία.
Για περισσότερες πληροφορίες και παραδείγματα, παρακαλούμε όπως ανατρέξετε στην ιστοσελίδα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (Αγγλικά).
Πιο κάτω παρουσιάζονται κάποια αντιπροσωπευτικά παραδείγματα.
-
Παράδειγμα 1: Έργο PEDIA, Κύπρος
Το έργο PEDIA (Promoting Energy efficiency & Developing Innovative Approaches in schools – Προώθηση της Ενεργειακής Απόδοσης & Ανάπτυξη Καινοτόμων Προσεγγίσεων στα Σχολεία) συντονίζεται από το Ενεργειακό Γραφείο Κύπρου, σε συνεργασία με την Μονάδα Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφόρο Ανάπτυξη του Υπουργείου Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας (ΥΠΑΝ), αναλαμβάνοντας ένα ευρύ φάσμα ενεργειών με στόχο τη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης και των συνθηκών άνεσης 25 τουλάχιστον δημόσιων σχολικών κτηρίων στην Κύπρο, συμβάλλοντας με αυτό τον τρόπο και στην επίτευξη των Εθνικών και Ευρωπαϊκών στόχων της Κύπρου για την ενέργεια και το κλίμα.
Το έργο PEDIA είναι το πρώτο έργο που προσεγγίζει συνολικά και σφαιρικά τις ανάγκες των σχολικών κτηρίων στην Κύπρο, για να μετατραπούν σε Κτήρια Σχεδόν Μηδενικής Κατανάλωσης Ενέργειας (ΚΣΜΚΕ), επιδιώκοντας ταυτόχρονα την αντιμετώπιση χρόνιων και διαχρονικών προβλημάτων, όπως τη θέρμανση, τον κλιματισμό, το φωτισμό και τον αερισμό.
Για περισσότερες λεπτομέρειες, μπορείτε να ανατρέξετε στην σελίδα του Ενεργειακού Γραφείου Κύπρου (Ελληνικά) ή στην ιστοσελίδα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (Αγγλικά).
-
Παράδειγμα 2: Από τα απόβλητα στο χώρο εργασίας - Προμήθεια επαναχρησιμοποιημένων και επισκευασμένων επίπλων στο Niort City Hall, Γαλλία
Το 2020, η Γαλλία υιοθέτησε έναν νόμο σταθμό για την αντιμετώπιση των αποβλήτων και την επιτάχυνση της μετάβασης προς μια κυκλική οικονομία. Ο νόμος κατά των αποβλήτων και της κυκλικής οικονομίας έχει εφαρμόσει μια σειρά μέτρων για την παράταση της διάρκειας ζωής των περισσότερων προϊόντων προωθώντας τον οικολογικό σχεδιασμό, τις επισκευές, την επαναχρησιμοποίηση, την εκτεταμένη ευθύνη του παραγωγού/προμηθευτή (Extended Producer Responsibility - EPR) και τη βελτιωμένη διαχείριση των πόρων.
Όταν ο Δήμος του Niort αποφάσισε το 2022 να αντικαταστήσει τα πεπαλαιωμένα έπιπλα σε 350 θέσεις εργασίας, ο Δήμος ήταν αποφασισμένος να ακολουθήσει μια κυκλική προσέγγιση. Καθώς ο δήμος αντιμετώπισε αυτό το έργο ως επένδυση, ανέπτυξε τον διαγωνισμό για την απόκτηση νέων επίπλων που ενσωματώνουν κριτήρια βιώσιμης ανάπτυξης, όπως ποσοστό ανακυκλωμένου υλικού καθώς και επισκευασμένα έπιπλα από την αποθήκη υλικών του Δήμου. Η πρόθεση ήταν να αντικατασταθούν τα πεπαλαιωμένα έπιπλα μέχρι το 2026. Με την αποσυναρμολόγηση του υπάρχοντος εξοπλισμού για την κατασκευή μιας αποθήκης υλικών, ο Δήμος στόχευε στον περιορισμό των περιβαλλοντικών επιπτώσεων από τα έπιπλα της. Αναβαθμίζοντας τα δημοτικά έπιπλα σε νεότερα εργονομικά πρότυπα, στόχευε επίσης να βελτιώσει την υγεία και την ασφάλεια των εργαζομένων του Δήμου.
Για περισσότερες πληροφορίες, παρακαλώ ακολουθείστε τον ακόλουθο σύνδεσμο (Αγγλικά).
-
Παράδειγμα 3: Συμπερίληψη πράσινων κριτηρίων για υπηρεσίες καθαρισμού παραθύρων, Κοπεγχάγη, Δανία
Το 2012, ο Δήμος της Κοπεγχάγη υιοθέτησε το CPH 2025 Climate Plan (2012), μια ολιστική στρατηγική που περιλαμβάνει συγκεκριμένους στόχους και πρωτοβουλίες σε τέσσερις βασικούς τομείς – κατανάλωση ενέργειας, παραγωγή ενέργειας, κινητικότητα και διοίκηση της πόλης.
Ως μέρος της τρίτης φάσης υλοποίησης αυτού του σχεδίου για το κλίμα (2021 – 2025), ο Δήμος εισήγαγε ένα εμβληματικό έργο αφιερωμένο στο να καταστούν πιο πράσινες οι μεταφορές/μετακινήσεις που γίνονται για υλοποίηση των δημοσίων συμβάσεων προμηθειών και υπηρεσιών, μέσω της θέσπισης αυστηρότερων απαιτήσεων στους διαγωνισμούς της για παραδόσεις με μέσα μηδενικών ή χαμηλών εκπομπών.
Μετά από σχετική διαβούλευση με την αγορά, ο Δήμος της Κοπεγχάγης εισήγαγε μια ρήτρα εκτέλεσης της σύμβασης που υποχρεώνει τους προμηθευτές να χρησιμοποιούν πράσινα οχήματα κατά την εκτέλεση των εργασιών που αναφέρονται στη σύμβαση καθαρισμού παραθύρων.
Για περισσότερες πληροφορίες, παρακαλώ ακολουθείστε τον ακόλουθο σύνδεσμο (Αγγλικά).