Γενικά
Ο όρος «δημόσια σύμβαση καινοτομίας» αναφέρεται σε κάθε δημόσια σύμβαση η οποία εμπερικλείει μία ή και τις δύο ακόλουθες πτυχές:
- Αγορά της διαδικασίας καινοτομίας - ερευνητικές υπηρεσίες και υπηρεσίες ανάπτυξης - με (μερικά) αποτελέσματα
Ο αγοραστής του δημόσιου τομέα περιγράφει πρώτα την ανάγκη του, δίνοντας το έναυσμα στις επιχειρήσεις και στους ερευνητές να αναπτύξουν προϊόντα, υπηρεσίες ή διαδικασίες καινοτομίας, οι οποίες δεν υφίστανται ακόμη στην αγορά, για την κάλυψη της συγκεκριμένης ανάγκης - Αγορά των αποτελεσμάτων της καινοτομίας
Ο αγοραστής του δημόσιου τομέα, αντί να αγοράσει έτοιμα προς χρήση προϊόντα, ενεργεί ως πρώιμος χρήστης και αγοράζει ένα προϊόν, μια υπηρεσία ή μια διαδικασία που είναι νέα στην αγορά και περιλαμβάνει ουσιωδώς νέα χαρακτηριστικά
Γιατί χρησιμοποιούνται οι συμβάσεις καινοτομίας και ποια τα οφέλη που προκύπτουν;
- Ενίσχυση της οικονομικής ανάκαμψης, της πράσινης και της ψηφιακής μετάβασης και της ανθεκτικότητας της ΕΕ
- Παροχή δημόσιων υπηρεσιών υψηλότερης ποιότητας με τον βέλτιστο προϋπολογισμό
- Αντιμετώπιση μιας αναδυόμενης ανάγκης
- Εκσυγχρονισμός των δημόσιων υπηρεσιών
- Παροχή συνδρομής σε νεοφυείς επιχειρήσεις και καινοτόμες μικρομεσαίες επιχειρήσεις για έναρξη δραστηριότητας και ανάπτυξη
- Στροφή των αγορών προς την καινοτομία
Διαδικασίες που χρησιμοποιούνται στις Δημόσιες Συμβάσεις Καινοτομίας
Προεμπορικές δημόσιες συμβάσεις (Pre-Commercial Procurement – PCP)
- Συνίστανται στην προμήθεια υπηρεσιών έρευνας και ανάπτυξης με ευνοϊκούς όρους από διάφορους οικονομικούς φορείς
- ΔΕΝ περιλαμβάνεται η εμπορική ανάπτυξη του αποτελέσματος της διαδικασίας Έρευνας & Ανάπτυξης
- Δε ρυθμίζονται στις ευρωπαϊκές οδηγίες ούτε στο νόμο περί δημοσίων συμβάσεων – βασίζονται στις γενικές αρχές περί προστασίας του ανταγωνισμού και περί δημοσίων συμβάσεων
- Μερισμός οφελών κινδύνων – τα δικαιώματα διανοητικής ιδιοκτησίας παραμένουν στους οικονομικούς φορείς
Συμβάσεις Καινοτόμων Λύσεων (Public Procurement of Innovative Solutions – PPI)
Για προϊόντα, υπηρεσίες ή διαδικασίες που
- Υπάρχουν ήδη στην αγορά αλλά σε μη αξιοποιήσιμες ποσότητες
- Υπάρχουν ήδη στην αγορά αλλά αποδίδεται καινούρια καινοτόμα χρήση
- Βρίσκονται στο τελικό στάδιο ολοκλήρωσης (μη διαθέσιμο στην αγορά ακόμα)
Πρόκειται για διαδικασία που είναι εντός Ρυθμιστικού Πλαισίου Νομοθεσίας που διέπει τις Δημόσιες Συμβάσεις και χρησιμοποιείται για Αγορά Αγαθών/Υπηρεσιών αλλά ΌΧΙ Έρευνας και Ανάπτυξης
Συμπράξεις Καινοτομίας (Innovative Partnerships)
Πρόκειται για διαδικασία που χρησιμοποιείται για την αγορά «...καινοτόμου προϊόντος, υπηρεσίας ή έργου που δεν μπορεί να ικανοποιηθεί με την αγορά προϊόντων, υπηρεσιών ή έργων που διατίθενται ήδη στην αγορά».
«Η σύμπραξη καινοτομίας στοχεύει στην ανάπτυξη καινοτόμου προϊόντος, υπηρεσίας ή έργου και στην επακόλουθη αγορά των προμηθειών, υπηρεσιών ή έργων που προκύπτουν.
- Μπορεί να χρησιμοποιηθεί εξίσου για την αγορά καινοτομίας που βασίζεται σε Έρευνα & Ανάπτυξη ΚΑΙ καινοτομίας που δεν βασίζεται σε Έρευνα & Ανάπτυξη.
- Συνδυάζει την αγορά διαδικασίας Έρευνα & Ανάπτυξη / καινοτομίας και του καινοτόμου προϊόντος, υπηρεσίας ή έργου που προκύπτει σε μία ενιαία διαδικασία.
- Η διαδικασία έρευνας και καινοτομίας διεξάγεται κατά τη διάρκεια της εκτέλεσης της σύμβασης σε συνεργασία με τον αγοραστή του δημόσιου τομέα
Συχνές Ερωτήσεις και Παραδείγματα Καλών Πρακτικών
-
Συχνές Ερωτήσεις
-
Παραδείγματα Καλών Πρακτικών
-
Τί είναι οι δημόσιες συμβάσεις καινοτομίας;
Οι δημόσιες συμβάσεις καινοτομίας προκύπτουν όταν οι δημόσιοι φορείς αποκτούν πρωτοποριακές καινοτόμες λύσεις για την αντιμετώπιση συγκεκριμένων μεσοπρόθεσμων ή μακροπρόθεσμων αναγκών του δημόσιου τομέα. Είναι ένα εργαλείο που χρησιμοποιείται για να παρέχονται δημόσιες υπηρεσίες με την καλύτερη δυνατή ποιότητα με αποτελεσματικό και αποδοτικό τρόπο.
-
Σε ποιες περιπτώσεις χρησιμοποιούνται οι δημόσιες συμβάσεις καινοτομίας;
Οι δημόσιες συμβάσεις καινοτομίας μπορούν να εξεταστούν όταν μπορεί να εξεταστεί όταν υπάρχει ανάγκη για ένα νέο ή βελτιωμένο προϊόν /υπηρεσία που η αγορά δεν μπορεί να προσφέρει. Είναι σημαντικό να υπάρχει σαφής εικόνα του τι πρέπει να επιτύχει η σύμβαση καινοτομίας αντί να περιγράφεται η λύση αφού με αυτό τον τρόπο θα δοθεί περιθώριο και ευελιξία για να προταθούν καινοτόμες λύσεις. Υπάρχουν τρεις διαδικασίες που μπορούν να χρησιμοποιηθούν, που είναι οι Προεμπορικές Δημόσιες Συμβάσεις (Pre-Commercial Procurement (PCP), οι Συμβάσεις Καινοτόμων Λύσεων (Public Procurement of Innovative Solutions (PPI), καθώς και οι Συμπράξεις Καινοτομίας (Innovation Partnership). Εναπόκειται σε κάθε Αναθέτουσα Αρχή να διερευνήσει και να αποφασίσει ποια προσέγγιση είναι η καταλληλότερη.
-
Πότε χρησιμοποιούνται οι δημόσιες συμβάσεις καινοτόμων λύσεων (Public Procurement of Innovative Solutions - PPI);
Σε ορισμένες περιπτώσεις, οι προκλήσεις του δημόσιου τομέα μπορούν να αντιμετωπιστούν με καινοτόμες λύσεις που είτε βρίσκονται στο τελικό στάδιο πριν την παρουσίαση τους στην αγορά ή είτε ακόμα βρίσκονται ήδη σε μικρή ποσότητα στην αγορά και συνεπώς δεν απαιτούνται νέες δαπάνες για Έρευνα και Ανάπτυξη (Ε&Α). Σε αυτές τις περιπτώσεις οι δημόσιες συμβάσεις καινοτόμων λύσεων (PPI) μπορούν να χρησιμοποιηθούν.
-
Πότε χρησιμοποιούνται οι Προεμπορικές Δημόσιες Συμβάσεις (Pre-Commercial Procurement - PCP);
Σε πολλές περιπτώσεις οι προκλήσεις του δημόσιου τομέα απαιτούν βελτιώσεις που είναι τόσο απαιτητικές από τεχνολογική άποψη που δεν υπάρχουν ακόμη λύσεις στην αγορά και συνεπώς απαιτούνται νέες δαπάνες για Έρευνα και Ανάπτυξη (Ε&Α). Σε αυτές τις περιπτώσεις, οι προεμπορικές δημόσιες συμβάσεις μπορούν να χρησιμοποιηθούν για τη σύγκριση των πλεονεκτημάτων και των μειονεκτημάτων των εναλλακτικών λύσεων που θα προταθούν από τους Οικονομικούς Φορείς καθώς και για την μείωση/διαχείριση του κινδύνου των πιο υποσχόμενων καινοτομιών βήμα προς βήμα μέσω του σχεδιασμού των λύσεων, της δημιουργίας πρωτοτύπων, της ανάπτυξης και της δοκιμής του πρώτου προϊόντος.
Αναπτύσσοντας μια μακροπρόθεσμη στρατηγική για τις δημόσιες συμβάσεις καινοτομίας η οποία χρησιμοποιεί το PCP και PPI με συμπληρωματικό τρόπο, οι δημόσιοι φορείς μπορούν να τονώσουν την καινοτομία. Αυτό δίνει τη δυνατότητα στον δημόσιο τομέα να εκσυγχρονίσει πιο γρήγορα τις δημόσιες υπηρεσίες, ενώ δημιουργεί ευκαιρίες για τις εταιρείες στην Ευρώπη να καινοτομήσουν και να αποκτήσουν ηγετική θέση σε νέες αγορές.
-
Πώς διεξάγεται η προκαταρκτική διαβούλευση με την αγορά για δημόσιες συμβάσεις καινοτομίας;
Μέσω της προκαταρκτικής διαβούλευσης με την αγορά, η αναθέτουσα αρχή θα συνεργαστεί με τους οικονομικούς φορείς και φορείς εμπειρογνωμοσύνης επί του αντικειμένου πριν από την έναρξη της διαδικασίας διαγωνισμού. Η προκαταρκτική διαβούλευση με την αγορά μπορεί να παρέχει πληροφορίες σχετικά με την ικανότητα της αγοράς να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις / ανάγκες της αναθέτουσας αρχής καθώς και τους ενδεχόμενους κινδύνους. Μπορεί επίσης να παρέχει καλύτερη κατανόηση του τι είναι διαθέσιμο στην αγορά στο παρόν στάδιο. Είναι σημαντικό να υπάρχει σαφής εικόνα του τι πρέπει να επιτύχει η σύμβαση καινοτομίας αντί να περιγράφεται η λύση αφού με αυτό τον τρόπο θα δοθεί περιθώριο και ευελιξία για να προταθούν καινοτόμες λύσεις
-
Στόχος: Παροχή δημόσιων υπηρεσιών υψηλότερης ποιότητας με τον βέλτιστο προϋπολογισμό
Παράδειγμα: Σταθμός συνδυασμένης παραγωγής θερμότητας και ηλεκτρικής ενέργειας στο Βίλνιους
Για ποιο λόγο εξετάστηκε η υιοθέτηση καινοτόμου λύσης;
Οι εισαγωγές φυσικού αερίου είχαν ως αποτέλεσμα υψηλό κόστος θέρμανσης για τους πολίτες του Βίλνιους. Επιπλέον, η υψηλή εξάρτηση της πόλης από την κατανάλωση φυσικού αερίου είχε αρνητικές επιπτώσεις στο περιβάλλον, λόγω των υψηλών εκπομπών CO2.
Σε τι συνίσταται η διαφορετική προσέγγιση;
Το 2018 ο δήμος αποφάσισε να επενδύσει σε μια καινοτόμο εγχώρια εγκατάσταση για την παραγωγή πράσινης ενέργειας και τη μείωση της εξάρτησής του από τις εισαγωγές φυσικού αερίου καθώς και του αποτυπώματος άνθρακα. Το έργο της δημόσιας σύμβασης ολοκληρώθηκε, στο σύνολό του, εντός ενός έτους. Η μονάδα συνδυασμένης παραγωγής θερμότητας και ηλεκτρικής ενέργειας αποτελείται από εγκατάσταση αποτέφρωσης αποβλήτων και δύο συστήματα βιοκαυσίμων. Η πραγματοποίηση του μεγαλύτερου μέρους της επένδυσης κατέστη δυνατή μέσω της βοήθειας των διαρθρωτικών ταμείων της ΕΕ και ενός δανείου από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ).
Ποιο ήταν το αποτέλεσμα;
Σχεδόν το 40 % των πολιτών μπορούν πλέον να καλύψουν την ενεργειακή τους ζήτηση με μειωμένες εκπομπές CO2. Όταν το σύστημα λειτουργήσει σε πλήρη δυναμικότητα, στα μέσα του 2020, οι τιμές για τους πολίτες εκτιμάται ότι θα μειωθούν κατά 20 %. Οι εκπομπές CO2 μπορούν να μειωθούν σημαντικά, κατά περίπου 436 000 τόνους ετησίως. Η καινοτομία συμβάλλει στην κυκλική οικονομία χάρη στην ομαλή μετατροπή των αποβλήτων σε ενέργεια.
Λεπτομερή στοιχεία παρέχονται στην ακόλουθη διεύθυνση:
https://renewablesnow.com/news/lietuvos-energija-breaks-ground-on-vilnius-chp-scheme-601749/
-
Στόχος: Αντιμετώπιση μιας αναδυόμενης ανάγκης
Παράδειγμα: Παροχή κινήτρων σε μαθητές για μάθηση με τη χρήση της τεχνολογίας
Για ποιο λόγο εξετάστηκε η υιοθέτηση καινοτόμου λύσης;
Πολλά παιδιά ενδιαφέρονται σήμερα περισσότερο για τα ηλεκτρονικά παιχνίδια από ό,τι για τα μαθηματικά ή την επιστήμη. Τα ποσοστά εγκατάλειψης της σχολικής και πανεπιστημιακής φοίτησης αυξάνονται, ενώ μειώνεται ο ενθουσιασμός για την εκμάθηση αυτών των «δύσκολων» αντικειμένων. Η κατάσταση αυτή έχει αντίκτυπο στις ευκαιρίες της επόμενης γενιάς Ευρωπαίων να βρουν ικανοποιητικές θέσεις εργασίας στο πλαίσιο μιας οικονομίας που βασίζεται ολοένα και περισσότερο στη γνώση.
Σε τι συνίσταται η διαφορετική προσέγγιση;
Σχολεία στο Halmstad της Σουηδίας, το Viladecans της Ισπανίας, το Μαγδεβούργο της Γερμανίας και το Konnevesi της Φινλανδίας αποφάσισαν να συνάψουν από κοινού δημόσιες συμβάσεις για την αντιμετώπιση της πρόκλησης αυτής. Ανέθεσαν την εκπόνηση μελέτης έρευνας και ανάπτυξης σε επτά καινοτόμους προμηθευτές και στη συνέχεια υπέβαλαν σε δοκιμαστικό έλεγχο και σύγκριση τις λύσεις στις οποίες κατέληξαν οι εν λόγω προμηθευτές. Από τους επτά προμηθευτές, τέσσερις προκρίθηκαν στο στάδιο της δημιουργίας πρωτοτύπων και δύο συνέχισαν έως το στάδιο της ανάπτυξης καινοτόμων εργαλείων, τα οποία υιοθετήθηκαν από τα σχολεία. Τα εργαλεία αυτά προσφέρουν σε παιδιά πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης μια πιο εξατομικευμένη μαθησιακή εμπειρία, η οποία μοιάζει με παιχνίδι, μέσω της διαρκούς ανάλυσης προτύπων συμπεριφοράς με τη βοήθεια της τεχνητής νοημοσύνης.
Ποιο ήταν το αποτέλεσμα;
Από τη συμμετοχή άνω των 600 μαθητών και 45 εκπαιδευτικών και από τις τέσσερις χώρες, καταδεικνύεται ότι οι νέες λύσεις κινητοποιούν περισσότερο τους μαθητές κατά 55-75 % και έχουν υψηλότερα ποσοστά επιτυχίας στην εκμάθηση μαθηματικών, τεχνολογίας, φυσικής και χημείας, ενώ αυξάνουν επίσης τις πιθανότητες επιδίωξης επαγγελματικής σταδιοδρομίας στους συγκεκριμένους τομείς. Εν τω μεταξύ, οι λύσεις έχουν πωληθεί σε διάφορα σχολεία. Για παράδειγμα, το σχολείο Kuulammen koulu στη Φινλανδία επιβεβαίωσε ότι οι καινοτόμες λύσεις μειώνουν επίσης κατά 30-40 % τον χρόνο που αφιερώνουν οι εκπαιδευτικοί στον σχεδιασμό και στην αξιολόγηση και ευνοούν την εξοικονόμηση δαπανών για εκπαιδευτικό υλικό στα σχολεία. (Το κόστος μίας άδειας είναι 10 φορές χαμηλότερο απ’ ό,τι το κόστος των σχολικών βιβλίων για ολόκληρο το σχολείο.) Εν τω μεταξύ, η εταιρεία που παρείχε τη λύση στη Φινλανδία προσέλκυσε επίσης επενδύσεις επιχειρηματικού κεφαλαίου και επέκτεινε τις δραστηριότητές της και σε άλλα τμήματα της αγοράς (για την κατάρτιση εργαζομένων σε εταιρείες).
-
Στόχος: Εκσυγχρονισμός των δημόσιων υπηρεσιών
Παράδειγμα: Η πλατφόρμα επιμερισμένης διαχείρισης του στόλου αυτοκινήτων του Υπουργείου Υγείας της Πορτογαλίας
Για ποιο λόγο εξετάστηκε η υιοθέτηση καινοτόμου λύσης;
Το Υπουργείο Υγείας της Πορτογαλίας επιδίωξε να βελτιστοποιήσει τη διαχείριση των δρομολογίων και να μειώσει τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις και το συνολικό κόστος του στόλου αυτοκινήτων που χρησιμοποιούν όλες οι υπηρεσίες που υπάγονται στο Υπουργείο Υγείας και στα ιδρύματα της Εθνικής Υπηρεσίας Υγείας της Πορτογαλίας.
Σε τι συνίσταται η διαφορετική προσέγγιση;
Αντί να επιλέξει την εύκολη λύση της αγοράς νέων αυτοκινήτων, το Υπουργείο Υγείας επανεξέτασε τον τρόπο αξιοποίησης του υφιστάμενου στόλου αυτοκινήτων. Αποφάσισε τη δημιουργία μιας ηλεκτρονικής πλατφόρμας στην οποία θα συγκεντρώνονταν όλες οι πληροφορίες σχετικά με τη χρήση του στόλου αυτοκινήτων. Το 2017 δημιουργήθηκε η πλατφόρμα επιμερισμένης διαχείρισης του στόλου αυτοκινήτων του Υπουργείου Υγείας (GPFMS) από εξωτερικό ανάδοχο, ο οποίος επιλέχθηκε μέσω διαδικασίας σύναψης δημόσιας σύμβασης, στο πλαίσιο της οποίας τα επιθυμητά αποτελέσματα είχαν διατυπωθεί με όρους λειτουργικών απαιτήσεων.
Ποιο ήταν το αποτέλεσμα;
Η πλατφόρμα θα παρέχει στους χρήστες τη δυνατότητα να χρησιμοποιούν από κοινού όλους τους διαθέσιμους πόρους (οχήματα και δρομολόγια). Αυτό θα οδηγήσει σε μείωση του αριθμού των οχημάτων, των σχετικών δαπανών (όπως δαπάνες ασφάλισης, καυσίμων, συντήρησης κ.λπ.), καθώς και των περιβαλλοντικών επιπτώσεων. Επίσης, η πλατφόρμα θα δημιουργεί αναφορές σχετικά με τη χρήση των πόρων σε πραγματικό χρόνο, με την παρουσίαση δεικτών που θα παρέχουν στοιχεία για τον σχεδιασμό, τη διαχείριση, τη χρήση και τον έλεγχο του στόλου αυτοκινήτων με αποδοτικό, διαφανή και ευσυνείδητο τρόπο. Συνάδει με τους στόχους της Επιτροπής για την πράσινη και την ψηφιακή μετάβαση.
Περισσότερες λεπτομέρειες είναι διαθέσιμες στην ακόλουθη διεύθυνση:
http://spms.min-saude.pt/2016/05/spms-desenvolve-gestao-partilhada-frota-do-ministerio-da-saude
Παράδειγμα: Προστασία της παροχής νερού
Για ποιο λόγο εξετάστηκε η υιοθέτηση καινοτόμου λύσης;
Τα λύματα που δημιουργούνταν από την παραγωγή νομισμάτων στην Αυστρία περιείχαν χημικές ουσίες σε ποσοστά άνω των επιτρεπόμενων από τη νομοθεσία ορίων.
Σε τι συνίσταται η διαφορετική προσέγγιση;
Ο Ομοσπονδιακός Οργανισμός Δημόσιων Συμβάσεων της Αυστρίας προκήρυξε διαδικασία σύναψης δημόσιων συμβάσεων τριών σταδίων, με σκοπό την αναζήτηση καινοτόμου λύσης για το αυστριακό νομισματοκοπείο (τον φορέα που είναι αρμόδιος για την παραγωγή νομισμάτων). Οι υποψήφιοι προμηθευτές κλήθηκαν να υποβάλουν πληροφορίες σχετικά με το ιστορικό των επιδόσεών τους στον τομέα της καινοτομίας. Στους όρους της σύμβασης συμπεριλήφθηκαν ακριβείς στόχοι για την επεξεργασία των υδάτων.
Ποιο ήταν το αποτέλεσμα;
Ο μηχανισμός εξάτμισης σε κενό που επιλέχθηκε μπορεί να εγκατασταθεί εύκολα και διηθεί ευρύ φάσμα σωματιδίων, μεταξύ των οποίων μέταλλα, γαλβανικά, φωτογραφικά, τυπογραφικά στοιχεία, φάρμακα και τρόφιμα, χαρακτηριστικό που τον καθιστά κατάλληλο για χρήση σε διάφορους βιομηχανικούς κλάδους. Επιπλέον, οι ανάγκες του αυστριακού νομισματοκοπείου σε γλυκό νερό μειώθηκαν κατά 97 %, ποσοστό που αντιστοιχεί σε εξοικονόμηση 4 εκατομμυρίων λίτρων νερού ετησίως.
Παράδειγμα: Επίτευξη των περιβαλλοντικών στόχων της Κοπεγχάγης μέσω καινοτόμων τεχνολογιών
Για ποιο λόγο εξετάστηκε η υιοθέτηση καινοτόμου λύσης;
Αφού έθεσε τον φιλόδοξο στόχο να επιτύχει ουδέτερο ισοζύγιο άνθρακα έως το 2025, η Κοπεγχάγη βρίσκεται επί του παρόντος στο στάδιο μετασχηματισμού του τρόπου με τον οποίο διαχειρίζεται την ενέργεια. Βασική προϋπόθεση για την επίτευξη του στόχου αυτού είναι η ουσιαστική μείωση της κατανάλωσης ενέργειας από τον οδικό φωτισμό. Για τον σκοπό αυτό, έπρεπε να αντικατασταθούν 20 000 οδικοί φανοί.
Οι στόχοι του δήμου της Κοπεγχάγης όσον αφορά τον φωτισμό ήταν οι εξής:
- Αντικατάσταση των λαμπτήρων νατρίου υψηλής πίεσης στο οδικό δίκτυο οικιστικών περιοχών, στις μεγαλύτερες οδικές αρτηρίες και στους αυτοκινητοδρόμους της Κοπεγχάγης με κατά παραγγελία σχεδιασμένους, ενεργειακά αποδοτικούς φανούς LED.
- Διασφάλιση σημαντικής εξοικονόμησης ενέργειας και CO2, που θα συντελέσει στην υλοποίηση του στόχου του δήμου για επίτευξη ουδέτερου ισοζυγίου άνθρακα έως το 2025.
- Βελτίωση της ποιότητας του οδικού φωτισμού με στόχο την αύξηση της ασφάλειας και της άνεσης.
- Ενσωμάτωση των δεδομένων ελέγχου φωτισμού στα δεδομένα πυκνότητας κυκλοφορίας με σκοπό τη ρύθμιση των επιπέδων φωτισμού σε συνάρτηση με τη χρήση του οδικού δικτύου στο μέλλον.
- Δημιουργία κεντρικού συστήματος διαχείρισης για αποτελεσματική διαχείριση και έλεγχο του οδικού φωτισμού.
Σε τι συνίσταται η διαφορετική προσέγγιση;
Η αναθέτουσα αρχή επέλεξε τη διεξαγωγή διαδικασίας ανταγωνιστικού διαλόγου. Τα κριτήρια αξιολόγησης είχαν σταθμιστεί ως εξής: τιμή 25 %, εκτέλεση και οργάνωση καθηκόντων 25 %, λύση φωτισμού 20 %, ενεργειακά και περιβαλλοντικά χαρακτηριστικά 30 %. Η διαδικασία διήρκεσε 16 μήνες έως την υπογραφή της σύμβασης.
Ποιο ήταν το αποτέλεσμα;
Χάρη στην αλλαγή των λαμπτήρων σε LED, επιτεύχθηκε μείωση της κατανάλωσης ενέργειας κατά 57 % και ταυτόχρονα περιορισμός τόσο του αποτυπώματος άνθρακα όσο και του κόστους συντήρησης (1,6 εκατ. EUR ετησίως, για επένδυση ύψους 26 εκατ. EUR).
-
Στόχος: Η καινοτομία ως μέσο επίτευξης διαφόρων στόχων πολιτικής
Παράδειγμα: Μια νέα προσέγγιση για τον κλιματισμό νοσοκομείου στην Πολωνία
Για ποιον λόγο εξετάστηκε η υιοθέτηση καινοτόμου λύσης;
Η κλιματική αλλαγή έχει αυξήσει τη συχνότητα εμφάνισης κυμάτων καύσωνα στην Πολωνία. Το νοσοκομείο στην πόλη Sucha Beskidzka ήταν ένα από τα πολλά πολωνικά νοσοκομεία στα οποία οι επιπτώσεις της υψηλής θερμοκρασίας περιβάλλοντος στην κατάσταση της υγείας του προσωπικού και των ασθενών, καθώς και στην κατάσταση του ιατρικού εξοπλισμού αποτελούσαν πηγή εντεινόμενης ανησυχίας. Το Υπουργείο Δημόσιας Υγείας αντιμετώπισε την πρόκληση αυτή επιβάλλοντας σε όλους τους παρόχους υγειονομικής περίθαλψης την υποχρέωση να εγκαταστήσουν «εξοπλισμό αντηλιακής προστασίας» στους θαλάμους νοσηλείας που είναι υπερβολικά εκτεθειμένοι στο ηλιακό φως. Πλην όμως, ο κλιματισμός των θαλάμων νοσηλείας κατά τους θερινούς μήνες επιβάρυνε υπερβολικά τον προϋπολογισμό του νοσοκομείου της Sucha Beskidzka.
Σε τι συνίσταται η διαφορετική προσέγγιση;
Αντί να επαναλάβει την ίδια προμήθεια, το νοσοκομείο ζήτησε από την αγορά διαθέσιμες λύσεις στο πλαίσιο τεχνικού διαλόγου. Στη συνέχεια, με τη χρήση λειτουργικών κριτηρίων (μείωση της θερμοκρασίας κατά 2° C) αντί της υπαγόρευσης συγκεκριμένης λύσης στο πλαίσιο ανοικτής διαδικασίας, κατόρθωσε να προμηθευτεί μια πιο υγιεινή και βιώσιμη λύση: η πρόσοψη του κτιρίου εξοπλίστηκε με ηλιακούς συλλέκτες, οι οποίοι παρέχουν σκίαση χωρίς να περιορίζουν τη φωτεινότητα των θαλάμων. Η χρήση μοντέλου προσδιορισμού του κόστους ολόκληρου του κύκλου ζωής ήταν κρίσιμη για την έκβαση της διαδικασίας σύναψης δημόσιων συμβάσεων κατά τρόπο επωφελή για τους ασθενείς, το προσωπικό και τη διοίκηση του νοσοκομείου.
Ποιο ήταν το αποτέλεσμα;
Η θερμοκρασία στο εσωτερικό του νοσοκομείου μειώθηκε κατά 10 %, ακόμη και όταν οι εξωτερικές θερμοκρασίες ήταν αυξημένες κατά 20 %. Οι ηλιακοί συλλέκτες καλύπτουν επίσης το 5 % των αναγκών ηλεκτρικής ενέργειας του νοσοκομείου, ποσοστό που αντισταθμίζει την αρχική επένδυση. Το παράδειγμα αυτό δείχνει τον σημαντικό ρόλο που μπορούν να διαδραματίσουν οι δημόσιες συμβάσεις και η καινοτομία στην αντιμετώπιση των προκλήσεων της ανάκαμψης και της πράσινης μετάβασης.
-
Στόχος: Συνεργασία με την αγορά
Παράδειγμα: Τηλεϊατρική που σώζει ζωές στις μονάδες εντατικής θεραπείας ευρωπαϊκών νοσοκομείων
Για ποιο λόγο εξετάστηκε η υιοθέτηση καινοτόμου λύσης;
Νοσοκομεία στις Κάτω Χώρες, την Ισπανία, το Βέλγιο και τη Φινλανδία επιθυμούσαν την ανάπτυξη μιας πλατφόρμας τηλεϊατρικής υψηλής διαλειτουργικότητας για την τηλεανίχνευση και τηλεπερίθαλψη ασθενών σε μονάδες εντατικής θεραπείας με αυξημένο κίνδυνο θανάτου λόγω σηψαιμίας.
Σε τι συνίσταται η διαφορετική προσέγγιση;
Τα νοσοκομεία άρχισαν να προωθούν την επικείμενη σύμβαση το συντομότερο δυνατόν, δημοσιεύοντας προκαταρκτική προκήρυξη στη βάση δεδομένων TED (Tenders Electronic Daily) και συλλέγοντας πληροφορίες από δυνητικούς προσφέροντες μέσω προκαταρκτικής διαβούλευσης με την αγορά, η οποία πραγματοποιήθηκε με τη μορφή σειράς συνεδριάσεων με φυσική παρουσία, οι οποίες συμπληρώθηκαν από ηλεκτρονικό ερωτηματολόγιο. Η προσέγγιση αυτή έδωσε στους αγοραστές του δημόσιου τομέα ευρύ φάσμα πληροφοριακών στοιχείων σχετικά με την τρέχουσα επικρατούσα κατάσταση. Βάσει των στοιχείων αυτών επιβεβαιώθηκε ότι ο προβλεπόμενος προϋπολογισμός για τη δημόσια σύμβαση ήταν επαρκής και αναδείχθηκαν οι πρόσθετες πληροφορίες που έπρεπε να ενσωματωθούν στην προκήρυξη του διαγωνισμού.
Η προώθηση της δημόσιας σύμβασης ξεκίνησε μέσω του ιστοτόπου THALEA23 και μέσω αναρτήσεων σε άλλους ιστοτόπους, φόρουμ και ενημερωτικά δελτία για την υγεία, τις Τεχνολογίες Πληροφοριών (ΤΠ) και την καινοτομία. Οι αγοραστές προώθησαν επίσης την προκαταρκτική προκήρυξη και την προκήρυξη της σύμβασης σε εμπορικές εκθέσεις που διοργανώθηκαν στον τομέα της υγείας και τον τομέα ΤΠ. Μέσω στοχευμένων ταχυδρομικών αποστολών, ενημερώθηκαν κλαδικές ενώσεις, εμπορικά επιμελητήρια, εθνικά σημεία επαφής του προγράμματος «Horizon 2020» για τον τομέα της υγείας και τον τομέα ΤΠ, καθώς και εταιρείες που είναι γνωστό ότι δραστηριοποιούνται σε αυτόν τον τομέα. Η προώθηση ενισχύθηκε μέσω των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, ώστε να επιτευχθεί η προσέγγιση, κυρίως, και των ΜΜΕ, π.χ. μέσω της πρωτοβουλίας Start-Up Europe, του μέσου της ΕΕ για τις ΜΜΕ, της ψηφιακής ενιαίας αγοράς της ΕΕ και των λογαριασμών της ΕΕ στο Twitter για την υγεία.
Ποιο ήταν το αποτέλεσμα;
Η διαδικασία σύναψης προεμπορικής σύμβασης προσέλκυσε προσφορές όχι μόνο από μεγάλες εταιρείες αλλά και από μικρότερους φορείς καινοτομίας, συμπεριλαμβανομένων νεοφυών επιχειρήσεων. Αποτέλεσμα της διαδικασίας αυτής ήταν η επιτυχής παροχή νέων αλγόριθμων και βελτιωμένων λύσεων εντοπισμού κινδύνων από δύο νεοφυείς επιχειρήσεις και έναν μεγάλο παράγοντα του τομέα. Οι λύσεις αυτές παρέχουν περισσότερο έγκαιρη διάγνωση και βελτιώνουν σημαντικά την αποδοτικότητα των μονάδων εντατικής θεραπείας. Η εξέλιξη αυτή είχε ως αποτέλεσμα τη μείωση του ποσοστού θνησιμότητας λόγω σηψαιμίας κατά 25 %. Περιόρισε επίσης τη διάρκεια νοσηλείας κατά 20-50 %.
Τα νοσοκομεία διεύρυναν την ομάδα αγοραστών για τη σύναψη επακόλουθης δημόσιας σύμβασης, με σκοπό την εκτενέστερη εφαρμογή καινοτόμων λύσεων αυτού του είδους σε ολόκληρη την Ευρώπη. Δρομολόγησαν νέα ανοικτή διαβούλευση με την αγορά για τη συγκεκριμένη δημόσια σύμβαση, με σκοπό να προωθήσουν τη νέα επικείμενη πρόσκληση υποβολής προσφορών σε φορείς καινοτομίας και να τηρούνται ενήμεροι για τις τελευταίες εξελίξεις όσον αφορά την τεχνολογία αιχμής.